23. juni 2014

Kina klar til arktisk sejlads

Kineserne sparer tid

Yong-Sheng fra COSCO var det første kinesiske skib,
som sejlede via Pol-havet mellem Kina og Europa.
 Foto: WikiPedia
Kinesiske skibe kan spare 5.200 km og ni dage ved at sejle via Polhavet på ruterne mellem Europa og Kina, skriver China Daily. Derfor udgiver det kinesiske transportministerium til juli en guide til arktisk sejllads.

Normalt sejler kineserne gennem Suez-kanalen og Malacca-strædet - og den store besparelse er en af forklaringerne på den store interesse, Kina i øjeblikket udviser for Arktis.

De kinesiske skibe vil følge en rute, der er udstukket af Rusland og går fra Murmansk langs den siberiske kyst til Beringsstrædet og det fjerne Østen.

Den kommende guide til arktisk sejlads vil indeholde både praktiske og juridiske informationer. Blandt andet vil der være søkort, informationer om mulighederne for isbryderassistance og praktiske klimainformationer, fortæller zhai Jiudang, næstkommanderende i det kinesiske transportsministeriums departement for maritim sikkerhed.

Dette indefrosne kinesiske skib kommer aldrig
 til at sejle gennem Pol-havet. Det er bygget af marmor, 

står på søbunden og er en del af udsmykningen ved 
det kejserlige sommerpalads nær Beijing. Den brune is 
skyldes en sandstorm fra Mongoliet.
Over 90 procent af Kinas udenrigshandel foregår med skib - og den nye rute skønnes derfor at få stor betydning for Kina.

Allerede sidste år sejlede det første kinesiske skib gennem den nye passage i Polhavet. Det var det godt 20.000 brt store Yong-Sheng fra China Ocean Shipping (Group) Co., der stod ud fra Dalian den 8. august og ankom til Rotterdam den 12. september. Skibet sparede næsten to uger på turen fra Kina til Europa.

Kinas interesse for Arktis har blandt andet udmøntet sig i, at landet har opnået observatørstatus i Arktisk Råd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar