29. november 2017

Ud i verden

Ene grønlænder i italiensk gymnasium 

Royal Greenland tager aktivt del i udviklingen af det grønlandske samfund og støtter blandt andre unge, som vil ud og prøve kræfter med fremmede lande og andre kulturer. Virksomheden har støttet Aviaaja Odgaard Lynge fra Nuuk, der i øjeblikket går i gymnasiet på Sardinien. Det fortæller Royal Greenland på sin hjemmeside, hvor vi har lånt denne historie om Aviaaja.

Af Marie Kuitse Kristensen

Aviaaja er begejstret for Sardinien. Studieopholdet
 er støttet af Royal Greenland. Privatfoto
Aviaaja Odgaard Lynge er 16 år gammel og kommer fra Nuuk. Hun bor i øjeblikket på den italienske ø Sardinien i byen Portocuso.

Aviaaja Odgaard Lynge er på AFS ophold i Italien, hvor hun lærer sprog. Hun bor hos sin værtsfamilie, der tæller en mor og hendes datter samt hendes bedstemor i et stort hus ved stranden i Portocuso. Hun går på gymnasiet Istituto Nauticomi, der ligger på øen Carloforte, hvor hun lærer fire forskellige sprog. Aviaaja går på gymnasiet sammen med 500 andre gymnasieelever.

- Jeg lærer tysk, fransk, italiensk og engelsk på gymnasiet. Jeg får også undervisning i matematik, idræt og fysik. Vi er cirka 500 elever i alt, og jeg er den eneste fra udlandet, mens alle andre er italienere, siger Aviaja Odgaard Lynge.

Aviaaja bruger 40 minutter på at komme til sin skole, fordi hun tager færgen til en anden ø for at komme i skole. To gange om ugen mødes hun med andre AFS elever, der også bor i Italien, hvor de får undervisning i italiensk.

Aviaaja fortæller, hvordan hun har oplevet italienerne, da hun ankom til Italien:

- Da jeg ankom til Italien, lagde jeg mærke til, at folk taler meget højt til hinanden på gaden. I starten troede jeg, at de skændtes og råbte til hinanden. Men senere fandt jeg ud af, at det er italienernes måde at snakke til hinanden på, og at de ikke skændes, og at de gestikulerer meget, når de snakker med hinanden, fortæller Aviaaja.

Italienerne taler ikke bare højt, de laver også god mad, siger Aviaaja.

- Jeg har faktisk taget tre kilo på, siden jeg kom i september måned. Min værtsmor laver virkelig gode varme retter to gange om dagen, siger Aviaaja.

Aviaaja Odgaard Lynge og hendes forældre aftalte inden hun rejste, at de skal kontakte hinanden hver tredje uge, for at undgå, at hun får hjemve. Og det er hun tilfreds med.

- Når jeg ikke har hørt fra mine forældre i et stykke tid, begynder jeg at savne dem. Derfor er det også dejligt at snakke med dem, og der er altid noget nyt at fortælle om, siger Aviaaja. Aviaaja skal være i Italien i ni måneder, derefter skal hun på gymnasiet enten i Grønland eller i Danmark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar